Kirjaraati

Syksyn ensimmäinen kirjaraati on 8.10 ja kirjanan on Elina Lepomäen "Vapauden voitto"

Vahva ja visionäärinen kirja siitä, miten Suomea olisi uudistettava. Kirjassa Elina Lepomäki vaatii ja ehdottaa Suomen uudistamista siten, että yksittäisellä ihmisellä olisi jatkossa suurempi päätäntävalta niin omiin kuin yhteiskunnan asioihin. Kirjassa käsitellään niin viime vuosien tekemättömyyttä suomalaisessa politiikassa kuin EU:n keskeisiä politiikkavirheitä. Kaikkiin ongelmiin on olemassa ratkaisu. Kirja toimii vastapainona yhteiskunnalliselle keskustelulle, jossa pyritään suojelemaan pikemmin järjestelmää kuin ihmisiä sen takana. Me teemme sen itse – tämän päivän ja tulevan – jos niin haluamme.

Kirja on aika suuri lukupaketti, joten jos nyt heti menet ostamaan kirjan ehdit lukea sen ennen syksyn kirjaraatia

Kevään viimeinen kirjaraati oli 9.4 klo 16.00 Ravintola Roosters´ssa.

Kirjana oli Jaakko Iloniemi, René Nyberg, Petri Hakkarainen: ”TRUMP, PUTIN, MERKEL ja SUOMI”. Puntarissa kolme johtajaa ja maata, joiden valinnat vaikuttavat merkittävästi Suomen asemaan. On tärkeää ymmärtää Yhdysvaltojen, Venäjän ja Saksan johtajien ja hallintojen toimintaa pintaa syvemmältä, kauhistelematta ja ihastelematta, korostavat René Nyberg, Jaakko Iloniemi ja Petri Hakkarainen;

https://www.adlibris.com/fi/kirja/trump-putin-merkel-ja-suomi-9789511314097. Katso myös https://blogit.apu.fi/koponen/kirja-arvio-trump-putin-ja-merkel-ja-suomi/

Kirjakauppa Hemingwaystä voi ostaa kirjan.

Kirjaraadit ovat aina maanantaisin klo 16.00 Ravintola Roosters´ssa.

Seuraavat Kirjaraadit seuraavina päivinä

9.4

Menneitä tapahtumia

Mikä johti Timo Soinin ja Jussi Halla-ahon välirikkoon?

Jussi Halla-ahon ja Timo Soinin välillä käytiin pitkä valtataistelu. Polttavassa uutuuskirjassa politiikan toimittaja Lauri Nurmi kertoo runsaasti uutta tietoa perussuomalaisten sisäisistä jännitteistä, Halla-ahon noususta puolueen johtoon, etukäteen laaditusta soinilaisten varasuunnitelmasta ja muiden hallituspuolueiden osuudesta perussuomalaisten hajoamisessa.

Kirja kertoo asioista, joista poliitikot eivät koskaan puhu julkisesti. Ääneen pääsevät – nimillään tai luottamuksellisesti – kymmenet tapahtumiin eri vaiheissa osallistuneet poliitikot, joita Nurmi on haastatellut. Kirja on kertomus vaikeudesta nostaa populistipuolueen kannatusta ja säilyttää puolueen yhtenäisyys. Kirjassa pohditaan myös, oliko Soini Juudas – ja jos, niin millainen Juudas hän oli.

12.2 kirjana oli kahden merkittävän keskustelijan, Juhana Vartiaisen ja Tommi Uschanovin kirja "Keskusteluja taloudesta".

Kirja on kuvia kumartamaton katsaus totunnaisen talouspuheen taakse.

Mistä me oikeastaan puhumme, kun puhumme taloudesta? Miksi talouspolitiikassa on niin vaikea löytää yhteisiä keinoja silloinkin kun päämäärä vaikuttaisi olevan yhteinen? Entä miksi talous on ylipäänsä saanut niin määräävän roolin 2000-luvun yhteiskunnallisessa keskustelussa? "Keskustelja taloudesta" on oikeisto-vasemmisto-jaottelun ylittävä, ajatuksia herättävä teos, joka pakottaa lukijan uudelleenarvioimaan omia käsityksiään taloudesta sekä sen keinoista ja päämääristä.

Kirjana oli 11.12.2017 Lasse Lehtisen kirja Väinö Tannerista ” Itsenäisyyden ajan 50 ensimmäisen vuoden merkittävä yksittäinen vaikuttaja”

Väinö Tanner oli työn ja toimen suurmies.

Jarrumiehen pojan nousu suomalaiseksi vaikuttajaksi ja politiikan mahtimieheksi on seikkailukertomus, jossa isänmaan historian keskeiset vaiheet heräävät eloon. Väinö Tanner oli todellakin työn ja toimen suurmies, kuten hänen arkkunsa ääressä lausuttiin 1966. Kirjailija Paavo Haavikko kutsuikin maailman sotien välistä Suomea "Tannerin tasavallaksi". Sotien jälkeen Tannerin nimellä oli paha kaiku etenkin itänaapurissa. Tanner lykkäsi periaatteellisena poliitikkona suomettumisen etenemistä, ja kun hän poistui portinvartijan paikalta, Moskovan kortilla pelaaminen pääsi valloilleen

Odotettu elämänketa tarjoaa vastauksia Suommen kohtaloon kysymyksiin.

* Miksi Tanner jättäytyi sivuun punakapinasta 1918?

* Miksi Tanner ei uskonut Mannerheimin varoituksia talvisodan syttymisestä?

* Mikä teki Tannerista sota-ajan hallitusten murtumattoman lukon?

* Miksi rauhan puolustaja tuomittiin sotaan syylliseksi?

* Mikä katkaisi Väinö Tannerin ja Urho Kekkosen ystävyyden?

* Mikä teki Tannerista Moskovan silmissä vihatuimman suomalaisen?

* Olisiko Suomi suomettunut ilman Tanneria jo heti sodan jälkeen?

Kirjaraadin kirjana oli 13.11.2017

Vihavainen, Manninen, Rentola, Zuravljov:

Varjo Suomen yllä.

Stalinin Suomea koskevat arkistot vihdoin julki, jymypaljastus Kekkosesta ja "yöpakkasista".

Merkittävään historiateokseen on saatu korkeimman neuvostojohdon Suomea koskevia dokumentteja ensi kertaa Venäjän federaation presidentin arkistosta. Se on entinen kommunistisen puolueen politbyroon arkisto, käytännössä puolueen pääsihteerin virka-arkisto. Sinne ei ulkomaisilla tutkijoilla ole juuri ollut pääsyä.

Dokumentit tuovat runsaasti uutta tietoa Neuvostoliiton Suomen-politiikasta ennen sotaa ja varsinkin välirauhan aikana 1940-41. Käy ilmi, että neuvostojohdon suunnitelmat ulottuivat tuolloin paljon laajemmalle kuin Suomessa tiedettiin. Hangon tukikohtaan tavoiteltiin laajennusta Saloon saakka.

Sodanjälkeiseltä kaudelta nähdään valaisevia dokumentteja Stalinin viimeisiltä vuosilta ja vielä Hruštšovin ajalta. Viimeinen dokumentti on vuodelta 1964. Kuva Kekkosesta täsmentyy - ja esiin nousee uusia arvoituksia. Kiintoisia näkymiä avautuu myös neuvostoviranomaisten keskinäisiin erimielisyyksiin, toilauksiin ja reviirikamppailuihin.

Dokumentteja tukevat tutkijoiden johdannot ja kommentit, joissa avataan asiakirjojen merkitystä, taustoja ja asiayhteyksiä.

Professorit Ohto Manninen, Kimmo Rentola ja Timo Vihavainen ovat Venäjän arkistoissa pätevöityneet arvioimaan salaisia, ennen suomeksi julkaisemattomia dokumentteja. Tekijätiimissä on venäläisenä asiantuntijana mukana varajohtaja Sergei Žuravljov Venäjän tiedeakatemiasta.

Kirjan ensimmäinen painos myytiin Suomessa loppuun heti ja kunhan toinen painos tulee uunista ulos, saamme kirjaa Espanjaankin. Kirjan voi ostaa kirjakauppa Hemingwaysta jäsenhintaan, kunhan muistaa mainita olevansa kirjaraatilainen! Tervetuloa raatiin!

Lue HS:n arvostelu tästä https://www.hs.fi/kulttuuri/kirja-arvostelu/art-2000005413632.html

Teemu Muhonen & Jari Hanska

Eläketurma

Miksi Suomeen tarvitaan uusi sukupolvisopimus

Työeläkejärjestelmä – kallis ja epäreilu

Miltä kuulostaa peliautomaatti, joka jokaista sisään syötettyä euroa vastaan sylkee neljä ulos? Suomen työeläkejärjestelmä on tällainen – suurille ikäluokille.

Yli 50 vuotta sitten lasku eläkkeistä päätettiin jättää tuleville sukupolville. Suuret ikäluokat rakensivat hyvinvointiyhteiskunnan ja saivat palkinnoksi eläkelupauksen, jonka heidän vauraat jälkeläisensä kustantaisivat.

Järjestelmä rakennettiin talouskasvun varaan, mutta se ei jatkunutkaan ikuisesti. Nyt eläkemenojen paisumisen synnyttämän ”kestävyysvajeen” vuoksi leikataan kaikkialta paitsi eläkkeistä, ja lähihoitaja tienaa vähemmän kuin eläkeläinen. Tulonjako on epäreilu paitsi sukupolvien välillä myös niiden sisällä. Kuinka kauan nuoret suostuvat maksajiksi?

Journalistinen teos kertoo selkokielellä, miksi sukupolvisopimus on kirjoitettava uusiksi.

Jari Hanska on vapaa toimittaja ja käsikirjoittaja. Teemu Muhonen on Taloussanomien toimittaja

Lue lisää linkistä http://www.hs.fi/kulttuuri/kirja-arvostelu/art-2000002927166.html

Kirjaraadin maaliskuun tapaaminen oli maanantaina 13.3. klo 16:00 ravintola Giovannissa ja kirjanaJarkko Vesikansan Laman taittaja- Raimo Sailas ja kolme talouskriisiä.

Talouden etulinjassa Raimo Sailas koki huikealla virkamiesurallaan kolme talouskriisiä, jotka ravistelivat Suomea kuin sodat. Sailas oli etulinjassa elvyttämässä Suomea nousuun 1970-luvun lopun taantumasta ja taittamassa 1990-luvun alun lamaa leikkauksilla. Kun finanssikriisi romautti Suomen talouden 2009, hän palasi elvyttäjäksi, mutta näivetystauti sai lopulta yliotteen. Kirja kuvaa talouskriisien dramaattiset vaiheet Raimo Sailaksen kokemana. Teos on suorasanainen ja tiheätunnelmainen elämäkerta yhdestä Suomen lähihistorian merkittävimmästä talousvaikuttajasta.

"Noitatempuilla ja poppakonsteilla ei ahdistavaa taloudellista tilannettamme ratkaista." - Sailas pääministerille 1976.

Tilaisuudet ovat avoimia kaikille, eivätkä vaadi ennakkoilmoittautumista. Kirjoja voi ostaa esim. Hemingwayn kirjakaupasta. Muistathan mainita raadin jäsenyydestä kirjaa hakiessasi, jolloin olet oikeutettu pieneen alennukseen.

Raati kokoontuu seuraavan kerran 10.4. klo 16:00 ja aiheena on silloin Steven Lee Myersin ansiokas Putinin elämänkerta Uusi Tsaari- Vladimir Putin ja hänen Venäjänsä. Tämä on samalla raadin kevään viimeinen kokoontuminen ennen kesätaukoa.

Terveisin,

Markus Tuomi, kirjaraadin puheenjohtaja

sähköposti make.tuomi@gmail.com, puhelin 681 666 077

Kaikkien tapaamisten kokoontumispaikkana on ravintola Giovanni, ravintola Kukon ovista sisään ja siitä Giovanniin, se aukeaa vasta viideltä, joten saamme siellä rauhassa pitää raadin.

Vuoden 2017 ensimmäinen kirjaraati kokoontuu maanantaina 20.02. klo 16.

Käsiteltävä kirja on Alpo Rusin ”Yhdessä vai erikseen- Suomen ja Ruotsin turvallisuuspolitiikka tienhaarassa”.

Paikkana on ravintola Kukon Pizzeria Giovanni, Centro Finlandiassa. Kokoonnumme perinteiseen aikaan kello 16.00.

Kirjaraadin vetäjänä on Markus Tuomi, sähköposti make.tuomi@gmail.com, puhelin 681 666 077.

Seuraavat kirjaraadit kokoontuvat

ma 13.3. klo 16:00

ma 10.4. klo 16:00

Kaikkien kokoontumispaikkana on ravintola Giovanni, ravintola Kukon ovista sisään ja siitä Giovanniin, se aukeaa vasta viideltä, joten saamme siellä rauhassa pitää raadin.

JOULUKUUN KIRJARAATI 12.12.2016

Seuraava Kirjaraati kokoontuu maanantaina 12.12. Kirjan nimi on Miten tästä eteenpäin. Paikka on ravintola Giovanni, ravintola Kukon ovista sisään ja siitä Giovanniin. Kokoonnumme perinteiseen aikaan kello 16.00.

Kirjaa löytyy Kirjakauppa Hemingwaystä. Muista mainita kirjaraadista, jos haluat kirjaan raadin alennuksen. Norm 34,80€, raatilaisille 30€.

Seuraavat kirjaraadit kokoontuvat

ma 20.2. klo 16:00

ma 13.3. klo 16:00

ma 10.4. klo 16:00

Saara Jantunen Infosota

LOKAKUUN KIRJARAATI 17.10.2016

Seuraava Kirjaraati kokoontuu maanantaina 17.10. Tilaisuudessa käsiteltävänä kirja on Saara Jantusen Infosota, "iskut kohdistuvat kansalaisen tajuntaan". Paikka on edelleen ravintola Kukko, Centro Finlandia ja kokoonnumme perinteiseen aikaan kello 16.00. Kirjaraatiin olet tervetullut ilman ennakkoilmoittautumista ja mukaan voi tulla vaikka ei olisi kirjaa lukenut, mutta aihe kiinnostaa.

Marraskuun kirjana 14.11 on Nicholas Shaxsonin Aarresaaret, "veroparatiisit ja miehet jotka ryöstivät maailman". Vuoden viimeinen Kirjaraati kokoontuu 12.12 ja joulukuun kirjavalinta on vielä auki.

Kirjaraadin vetäjänä on nyt Markus Tuomi, sähköposti make.tuomi@gmail.com, puhelin 681 666 077. Käsiteltävän kirjan voit kätevästi hankkia Hemingwayn kirjakaupasta.

MARRASKUUN KIRJARAATI KUKOSSA 17.11.

Marraskuun Kirjaraati käsitteli Putinin nousua vallan huipulle pelon sekaisin tuntein ennätysyleisöllään, 22 henkeä.  Vilkkaasti otettiin kantaa uskoako vai eikö koko tarinaa.  Vertailut edeltäviin 'hirmuhallitsijoihin' olivat vähintäänkin kulissien takana.  Kannattaa lukea ehdottomasti, saa varsin hyvän kuvan miten asiat kehittyivät 2012 mennessä ja vauhtihan on vain kiihtynyt.

Kirjan tekiä Masha Gessen ja kirjan nimi Kasvoton mies, Vladimir Putinin tie Venäjän valtaaksi.

Kouluarvosanaksi tuli 7.58, viidentoista lukeneen arviona.

Seuraavaksi Iiri Viinasen Vaaran vuodet 15.12. klo 16.00 Kukossa.

Ystävällisesti

Seppo Sirén

PS. Alla kuvia Kukon kokouksesta

KIRJARAADIN ENSIMMÄINEN SYKSYN KOKOUS 13.10. VETI PAIKALLE RAVINTOLA KUKKOON VAIN 11 OSALLISTUJAA.

Raadin arvosana Teemu Keskisarjan kirjalle "Raaka tie Raatteeseen"  oli 8,75 eli kirja arvioitiin varsin mielenkiintoiseksi.

Kirjaraadin seuraava kokous on Kukossa 17.11. klo 16.00, jolloin käsitellään Masha Gessenin kirja "Kasvoton mies, Vladimr Putinin tie Venäjän valtiaaksi".

Joulukuun kirjaksi on valittu Iiro Viinasen "Vaaran vuodet".

Kirjaraatiin voi tulla mukaan kuuntelemaan, vaikka ei olisi kirjaa lukenut.

Ennakkoilmoittautumista ei tarvita.

Kirjaraadin ensimmäinen kokous pidettiin 22.10.2013 Ravintola El Patiossa. Mukana oli parisenkymmentä kirjallisuudesta innostunutta naista ja miestä.

Kokouksessa sovittiin, että Kirjaraati kokoontuu kuukausittain kaudella 2013-2014 seuraavasti:

18.11., 16.12., 20.01.,18.02., 17.03., 14.04. ja 12.05.

Kukin raadin kokous alkaa klo 16.00 ja kestänee noin 1,5 tuntia. Paikkana Ravintola El Patio, Avenida de Los Boliches 42, Fuengirola.

Seuraava käsiteltävä teoksemme on HS:n entisen päätoimittajan Janne Virkkusen muistelmateos.

Kirjaraadin vetäjänä toimii Seppo Siren, sähköposti seppo@samline.de ja puhelinnumero 656 253 938.

Kirjamateriaalin hankinnassa avustaa kerhon tueksi kutsuttu asiantuntija Markku Vento Hemingwayn Kirjakaupasta, puh. 952 588 358.

Kirjaraatiin voit tulla mukaan ilman ennakkoilmoittautumista.

SEURAAVAT KOKOUKSET TEATTERIBAARI MASKISSA

Tiistaina 18.2. klo 16 kokoonnutaan ruotimaan Raija Orasen kirja "Kaiken takana on Kekkonen".

Maanantaina 17.3. klo 16 on aiheena Jukka Tarkan teos "Karhun kainalossa".

Maanantaina 14.4. klo 16 on aiheena Markku Kuisman ja Teemu Keskisarjan teos "Erehtymättömät".