Kirjaraati

Kirjaraadit ovat aina maanantaisin klo 16.00 Ravintola Roosters'ssa.

Raadissa arvioitavan kirjan voi käydä ostamassa Kirjakauppa Hemingway'sta

Seuraava kirjaraati on 23.3.2020 Centro Finlandian Roosterissa klo 16. ON PERUUTETTU KORONAVIRUKSEN AIHEUTTAMAN KOKOONTUMISKIELLON JOHDOSTA

Kirja kannattaa kuitenkin lukea

Kun meiltä kysytään maailman tilasta, vastaamme aina väärin. Jopa niin väärin, että satunnaisesti vastaava simpanssi päihittää opettajat, toimittajat, investointipankkiirit ja Nobel-palkitut.
Kansainvälisen terveydenhuollon professori ja rakastettu luennoitsija Hans Rosling - yhdessä Ola Roslingin ja Anna Rosling Rönnlundin kanssa - esittelee 10 vaistoa, jotka vääristävät maailmankuvamme. Vaikka meillä on kaikki tieto saatavillamme, meitä ohjaavat muun muassa pelko, draamahakuisuus ja yleistämisen tarve.

Faktojen maailma on inspiroiva ja hämmästyttävä tietokirja täynnä koskettavia tarinoita. Rosling jakaa tietonsa globaalin terveyden voittokulusta oivaltavasti, selkeästi ja viihdyttävästi.

Huhtikuun kirjaraati on 27.4  ON PERUUTETTU.

Kirjana on EURO  Voiko Eurooppa selvitä hengissä yhteisestä valuutasta?

Arvostetun taloustieteilijän ja nobelistin Joseph E. Stig litzin teos on tärkeää ja silmiä avaavaa luettavaa meille kaikille. Teoksessaan Stiglitz selvittää, miksi euroalueen valuvioista on tullut vakava uhka koko Euroopan unionille.

Alun perin euron piti olla merkittävä askel kohti yhtynyttä Eurooppaa ja vaurautta, mutta toisin kävi. Euron takia euroalueen maat eivät ole toipuneet vuoden 2008 taloudellisesta romahduksesta ja koko talousalue on taantunut nopeasti suhteessa muihin maanosiin.

Erityisen vaarallisena kehityksenä Stiglitz pitää yhteiskuntaa kalvavaa nuorisotyöttömyyttä, joka jättää suuren osan kokonaisesta sukupolvesta työelämän ulkopuolelle.

Euro on lisäksi kasvattanut Euroopan maiden välisiä ja sisäisiä tulo- ja varallisuuseroja. Vähitellen kroonisessa rahapulassa sinnittelevät valtiot ovat ajautuneet tilanteeseen, jossa niiden täytyy leikata muun muassa opetusta, terveydenhuoltoa ja sosiaaliturvaa yhä voimakkaammin.

===========================================

EDELLISET KIRJARAADIT

24.2 oli kevään ensimmäinen kirjaraati, jossa käsiteltävänä kirjana oli Mart Laarin "Viro vuonna nolla".

Mart Laar oli historian opettaja ja -tutkija, mutta poliitikkona untuvikko, kun hänestä 32-vuotiaana tuli itsenäistyneen Viron ensimmäinen ppääministeri. Vuosina 1992-94 Laarin johtama hallitus toteutti joukon radikaaleja uudistuksia, tyhjensi maan Venäjän asevoimista ja käänsi katseen länteen. Ulkomailla Viroa pidettiin siirtymätalouden esimerkkimaana, mutta kotimaassa tilanne ei ollut ruusuinen: skandaali seurasi toistaan.

Erityistä huomiota maailmalla herätti tasaveron käyttöönotto. Vain yhden taloustieteellisen kirjan, Milton Friedmanin "Vapaus valita" lukeneena Laar  kuvotteli, että senideat on pantu käytäntöön jo muualla. Virolaiset taloustietelijät varoittivat, että se oli yhtä mahdotonta kuin veden päällä käveliminen. "Me vain kävelimme veden päällä, koska emmme tienneet sen olevan mahdotonta". Laarin ensimmäinen hallitus kaatui "ruplakriisiin", kun selvisi, että se oli myynyt pankkiholvissa maanneet ruplaat tsetseeneille. Dollareilla ostettiin aseita Israelista, kun kuukaan muu ei myynyt.

Laar toimi pääministerinä uudelleen 1999-2002, jolloin hänen tärkeimpiä tavoitteitaan olivat Viron jäsenyys Natossa ja Euroopan Unionissa sekä maan digitaalinen vallankumous ja sähköinen hallinto. Kaikki toteutuivat.

Laarin yksityisarkistosta valituin valokuvin ja asiakirjoin kuvitettu teos on silminnäkijän ja tekijän kuvaus eteläisen naapurimme toiseesta syntymästä itsenäisenä valtiona.

Mart Laar (s. 1960) on kaksinkertainen Viron pääministeri, jooka on toiminut myös maan puolustuministerinä. Hän on saanut useita kansainvälisiä tunnustuksia, kuten amerikkalaisen Cato-instituutin "Milton Friedman Prize for Advancing Liberty"-palkinnon. Laar onkirjoittanut lukuisia kirjoja historiasta.

Kuvia tilaisuudesta

09.12. maanantaina klo 16 oli vuoden viimeinen Kirjaraati Centron Rooster’sissa. Björn Wahlroosin kirja ”Kuinkas tässä näin kävi?” julkaistiin viime vuoden lokakuussa.

Kirjana oli kärjekäs talouspoliittinen kannanotto nykyisen hallituksen talouspolitiikkaan. Onko se liian yksipuolinen ja kirjassa ehdotetut toimet talouslinjan uudistamiseen ja hyvinvoinnin kasvattamiseen mahdottomia toteuttaa?

Kuinkas tässä näin kävi? Miksi maallamme ei ollut malttia vaurastua on kiehtova kuvaus Suomen kehityksestä sodanjälkeisestä alhosta 2000-luvun vaihteen kärkimaaksi ja vaipumisesta kitukasvun ikeeseen.

Björn Wahlroos painottaa kirjassaan, että Suomi on tienhaarassa: nykyisellä uralla ei voida jatkaa ja on valittava uusi suunta. Muuten Suomea uhkaa näivettyminen, kasvava työttömyys, valtiontalouden kriisi ja lisääntyvä maastamuutto. Alisuoriutuvasta maasta on taottava kasvava ja menestyvä digi-Suomi.

Suomi nousi sodan jälkeen menestyväksi taloudeksi, mutta juuttui sitten kekkoslaisen sekakomentotalouden ja Nokian menestyksen nostalgiaan. Suomen on vihdoin sopeuduttava avoimeen markkinatalouteen. Tarvitaan vaikuttavia uudistuksia ja panostuksia. Wahlroos viitoittaa Suomelle tietä kohti parempaa ja kestävämpää tulevaisuutta.

”Suomella olisi edelleenkin kaikki edellytykset vaurastua. Oikeilla päätöksillä voisimme murtautua ulos nollakasvun noidankehästä”, Wahlroos kirjoittaa.

Björn Wahlroos (s. 1952) on kauppatieteiden tohtori ja toimii Sampo Oyj:n ja UPM-Kymmene Oyj:n hallitusten puheenjohtajana. Wahlroosilta on ilmestynyt aiemmin mm. Markkinat ja demokratia – loppu enemmistön tyrannialle (2012) ja Talouden kymmenen tuhoisinta ajatusta (2015).

Kirjaraadissa 12.11. oli 18 osanottajaa. Siinä käsiteltiin Risto Siilasmaan kirjaa "Paranoidi optimisti". Kahden viimeisimmän kirjaraadin on vetänyt uusi kirjaraadin vetäjä Kaj Linden. Hän on työskennellyt Nokialla läheisessä yhteistyössä Jorma Ollilan kanssa ja siksi hänen tietämyksensä käsiteltävän olevaan Siilasmaan kirjaan oli perustavaa laatua. Muutenkin kirjaraadin jäsenillä useammalla oli omakohtaista kokemusta Nokiasta siltä ajalta jota kirja käsittelee. Keskustelu oli erittäin vilkasta.