Naisten Lounaat

Naisten Lounaan pikkujoulua, joka on samanaikaisesti aina kauden viimeinen tilaisuus, vietettiin tavan mukaan AVEC-tilaisuutena 30.11 Ravintola Kukossa.

Tilaisuudessa oli 32 pikkujoulun viettäjää. Paikallinen flunssa-aalto oli kaatanut petiin muutaman ilmoittautuneen joten viimekäden peruutuksia tuli muutama.

Pikkujoulun ohjelmassa oli aluksi joulutarina, joka johdatteli meidät joulun historiaan ja sen meille luki Reima Lehto. Tarinan jälkeen pääsimme nauttimaan Tiernapojista - emme kuitenkaan ihan livenä vaan YLEn arkistoista löytyi vanha Tiernapoikien esitys. Sen striimauksen meille hoiti Arttu Simonsuuri, joka muutenkin vastasi äänentoistosta.

Ennen ruokailua jaettiin joulumusiikkivisan kysymykset ja pöytäkunnat saivat ruokailun ajan pohtia niihin vastauksia. Arvat myytiin ruokailun aikana ja kaikki menivät kaupaksi. Arpajaisten tuotto lahjoitetaan jälleen Ukrainan hyväksi. Arpajaisista vastasi vanhan tavan mukaan jo erinomaisella rutiinillaan Helena Jokinen ja onnettarena toimi ukrainalaissyntyinen jäsenemme Elena Karlström.

Kukon jouluinen buffet oli maukas ja sen nauttimisen jälkeen julkistettiin musiikkivisan voittajat

Joulupukki ei ollut ehtinyt lahjoja jakamaan joten joukosta löytyi sijaispukki tonttunsa kanssa. Joulupukki Kari Malinen ja tonttu Liisa Kallionpää olivat juuri liittyneet yhdistyksemme jäseniksi ja pääsivät heti hommiin.

Ohjeman oli suunnitellut syksyn ajaksi valittu tiimi, johon kuuluivat Leija Pihl-Huju, Helena Mattila ja Seija Tommola. Tiimiläisistä kaikki olivat estyneet ja tilaisuuden veti Hilkka Vahervuori. Myöskin aikaisempi Naisten lounaan vetäjä Kirsi Ruotsalainen oli flunssan kourissa.

Kirsi - kuten myös Hilkka Vahervuori - olivat koko syksyn pois etelästä.

Palattuaan Aurinkorannikolle Kirsi on luvannut ottaa vastuun Naisten lounaiden vetäjän roolista ja sen myös Aurinkorannikon Kokoomuksen hallitus on vahvistanut. Olemme kaikki tosi iloisia Kirsin paluusta!

Kiitos kaikille osanottajille ja erityisesti ohjelman laatineelle tiimille

Vietimme tämän syksyn toisen Naisten Lounaan - tilaisuuden. Paikalla oli 44 osallistujaa.

Aiheena oli tällä kertaa "Varautuminen läheisen poismenoon".

Aiheesta esitelmöi laajasti ARKn hallituksen jäsen espanjalainen asianajaja Anniina Pohjola.

Monille heräsi tarve tarkistuttaa oma tilanteensa.

NAISTEN LOUNAAN SYKSYN 2022 OHJELMA

Naisten lounaat kännistyvät tulevana kautena keskiviikkona 5.10 klo 14 Kukossa. Tervetuloa!

Tilaisuus on siirretty pidettäväksi 3.11 klo 14.00

Kevään viimeinen Naisten Lounas pidettiin 6.4. Tilaisuus keräsi  ennätysmäärän - yhteensä 82 - osallistujaa. Vieraanamme oli uskonnolliseen taiteeseen erikoistunut taidefilosofi, tietokirjailija, kulttuurivaikuttaja, suosittu luennoitsija Liisa Väisänen. Tilaisuus oli AVEC

Hän kertoi meille näin pääsiäisen alla pääsiäisen symboliikasta. Hän kertoi miten symbolit selittävät pääsiäisperinteitä.

Meille kaikista tutuista pääsiäisen herkuista ja tavoista hän kertoi mm. seuraavaa

- Pääsiäismuna muistuttaa pääsiäisen sanomasta. Tuoreen munan kuori näyttää kiveltä, silti sen sisällä on uuden elämän alku.

- Pääsiäisessä on kysymys hyvän ja pahan taistelusta. Jeesuksen ollessa haudassa pahat temmelsivät maan päällä. Tästä muistuttavat noidat ja trullit.

- Pääsiäispuput ovat keskieurooppalainen tapa. Pääsiäispupu tuo suklaamunia ja piilottaa ne. Tapa suuntaa mielen elämän ihmeeseen.

- Valkoinen ja keltainen liittyvät pääsiäiseen. Valkoinen kertoo esimerkiksi siitä, että Jeesus kuoli viattomana. Keltaiset narsissit kertovat uudesta elämästä.

- Ja sitten meidän kaikkien mielipiteitä jakava mämmi: Perinteisin suomalainen pääsiäisruoka juontuu juutalaisen pääsiäisjuhlan happamattomaan leipään.Mämmi on liittynyt katolisen kirkon paastoon. Paasto päättyi pääsiäiseen, mutta vielä pitkäperjantaina tulen teko ja ruoanlaitto olivat kiellettyjä. Koska mämmiä pystyttiin syömään kylmänä ja se säilyi hyvin, siitä tuli luonteva pitkäperjantain ruokalaji.

Lisäksi Liisa kertoi katolisen maailmaan liittyvistä pääsiäiskulkueista ja erityisesti kulkueista Espanjassa. Mitä asut ja päähineet merkitsevät ja miten eri paikkakunnilla olevat veljeskunnat järjestävät kulkueita.

Liisan on  innostava ja osaava esitelmien pitäjä ja todella mukaansa tempaava luennoitsija

Arpajaisissa saatiin taas ennätyjsellisen suuri summa ja se lahjoitettiin jälleen Ukrainan hätää kärsivien auttamiseksi Kirkon Ulkomaan Apuun kuuluvan Naisten Pankin kautta

Meille kaikille tuttu kirjailija Raija Oranen oli vieraanamme 2.3. ja hän piti esitelmän otsikolla ”Viiden presidentin valssia itänaapurimme  kurimuksessa".

Raija Oranen on varsin tuottelias ja arvostettu kirjailija. Hän on kirjoittanut lähes 100 teosta, muun muassa romaaneja, lastenkirjoja, novelleja sekä elokuva ja televisiokäsikirjoituksia. Oranen on käsikirjoittanut televisiosarjat Ruusun aika ja Puhtaat valkeat lakanat, jotka ovat ilmestyneet myös kirjoina. Orasen romaaneja ovat muun muassa historiallinen Maan aamu-sarja. 2000-luvulla Oranen on kirjoittanut historiallisia romaaneja erityisesti Suomen presidenteistä. Raija kertoi meille presidenttiemme elämästä ja urasta värikkäästi. Lähinnä hän keskittyi Mannerheimin, Paasikiven, Kekkosen ja Koiviston aikaan.

Kuulijoita oli yli 60. Tilaisuudessa pidimme arpajaiset ja tuotto meni Ukrainan hätää kärsivien hyväksi. Lahjoituksemme meni Kirkon Ulkomaan Avun kautta.

Yhdistyksemme syyskausi käynnistyi Naisten Lounaalla 6.10. Ravintola Kukossa. Yhdistyksen puolesta syyskauden avasi vpj Hilkka Vahervuori ja Antti Pekkarinen kertoi Kukon korona-kesästä sekä arvioi ravintola-alan yrittäjän kannalta tulevaa syksyä. Varsinaisena vieraanamme oli tri Jan Wickström ja hän kertoo uudesta suomalaisille tarkoitetusta  Suomi Klinikasta. Tilaisuus oli AVEC ja sali oli niin täynnä kuin rajoitukset sallivat

Aurinkorannikon Kokoomuksen syyskauden avasi Naisten lounas, joka pidettiin tällä kertaa ravintola Lobo Negrossa.

Tilaisuuden avasi aktiivisena koollekutsujana toiminut Kirsi Ruotsalainen toivottaen osanottajat tervetulleiksi. Osanottajia oli yhteensä 32.

Tervetuliaispuheen piti ARK:n pj Matti Kairi. Hän myös kertoi meille katsauksen Kokoomuksen Palvelusetelihankkeesta.

Kutsuttuna esitelmöitsijä toiminut Hannu Hallamaa piti mielenkiintoisen esittelmän  perheensä matkasta sodan jälkeen 1944-1947 Suomesta sotaisan Euroopan läpi Espanjaan.

Syksyllä 1944 yli 700 suomalaista joutui pakenemaan kotimaastaan Pohjanlahden yli erittäin salaisen operaation, Stella Polariksen, vuoksi. Tästä alkoi "stellistien" ja Espanjaan päätyneen Hallamaan perheen tarina.

76 vuotta sitten Hallamaat siirtyivät Ruotsiin osana Stella Polaris-operaatiota. Reino Hallamaan raskaana oleva Brita-vaimo haettiin pariskunnan vuokra-asunnosta kapsäkkiensä kera autolla Närpiöön, josta hän matkasi aamupimeän turvin laivalla Pohjanlahden yli länsinaapuriin. Tukholmassa tuli Brita Hallamaan aika synnyttää. Hannu Hallamaa syntyi Tukholmassa toukokuussa 1945 autuaan tietämättömänä siitä, että perheen tulevaisuus oli jälleen vaarassa. Neuvostoliitto hiillosti Ruotsia palauttamaan stellistit kotimaahansa. He joutuivat jatkamaan pakomatkaansa Ruotsista Ranskaan Châteu de Belloy -linnan suojiin ja Ranskan tiedustelun palvelukseen.

Stellistejä perheineen painostettiin silti jatkamaan edelleen matkaansa. Heidän turvallisuudestaan ei ollut vieläkään takeita. Perhe muutti Andalusiaan loka–marraskuussa 1947.

Tästä jännittävästä matkasta voitte lukea lisää osoitteesta https://yle.fi/uutiset/3-11090935