Naisten Lounaat

SEURAAMME TIIVIISTI KORONA-TILANNETTA AURINKORANNIKOLLA JA SEN MUKAAN JÄRJESTÄMME  TULEVIA TILAISUUKSIA. SEURAA SIVUJAMME - TIEDOTAMME TÄTÄ KAUTTA SITÄÄ MUKAAN KUN ASIASTA TULEE TIETOA.. OLEMME.

Tällä hetkellä Andalucian ja erityisesti Costa del Solin koronatilanteen rajoitukset eivät salli kokoontumisia - ainostaan korkeintaan 4:n hengen ryhmissä. Liikkuminen kunnasta toiseen on kielletty - ainoastaan Benalmadena ja Torremolinos ovat näiden liikkumisrajoitusten ulkopuolella, mutta kun muiden kaupunkien rajat on suljettu ei niistäkään pääse Fuengirolaan eikä päin vastoin.

YLLÄMAINITUSTA SYYSTÄ TOISTAISEKSI OLEMME  PERUNEET TOISATAISEKSI KAIKKI TÄMÄN ALKANEEN VUODEN TILAISUUDET

Seuraavia Naisten Lounaita varten tiedoksi: Olemme saaneet eri tahoilta toiveita että jakautuisimme pöytiin siten, että mahdollisesti ensimmäistä kertaa mukana olevat eivät tuntisi oloaan yksinäiseksi ja sopeutuisivat iloiseen joukkoomme ja tutustuisivat vakioporukkaan. Pöydät ovat myös vain 4:n hengen pöytiä

Aurinkorannikon Kokoomuksen syyskauden avasi Naisten lounas, joka pidettiin tällä kertaa ravintola Lobo Negrossa.

Tilaisuuden avasi aktiivisena koollekutsujana toiminut Kirsi Ruotsalainen toivottaen osanottajat tervetulleiksi. Osanottajia oli yhteensä 32.

Tervetuliaispuheen piti ARK:n pj. Matti Kairi. Hän myös kertoi meille katsauksen Kokoomuksen Palvelusetelihankkeesta.

Kutsuttuna esitelmöitsijä toiminut Hannu Hallamaa piti mielenkiintoisen esittelmän  perheensä matkasta sodan jälkeen 1944-1947 Suomesta sotaisan Euroopan läpi Espanjaan.

Syksyllä 1944 yli 700 suomalaista joutui pakenemaan kotimaastaan Pohjanlahden yli erittäin salaisen operaation, Stella Polariksen, vuoksi. Tästä alkoi "stellistien" ja Espanjaan päätyneen Hallamaan perheen tarina.

76 vuotta sitten Hallamaat siirtyivät Ruotsiin osana Stella Polaris-operaatiota. Reino Hallamaan raskaana oleva Brita-vaimo haettiin pariskunnan vuokra-asunnosta kapsäkkiensä kera autolla Närpiöön, josta hän matkasi aamupimeän turvin laivalla Pohjanlahden yli länsinaapuriin. Tukholmassa tuli Brita Hallamaan aika synnyttää. Hannu Hallamaa syntyi Tukholmassa toukokuussa 1945 autuaan tietämättömänä siitä, että perheen tulevaisuus oli jälleen vaarassa. Neuvostoliitto hiillosti Ruotsia palauttamaan stellistit kotimaahansa. He joutuivat jatkamaan pakomatkaansa Ruotsista Ranskaan Châteu de Belloy -linnan suojiin ja Ranskan tiedustelun palvelukseen.

Stellistejä perheineen painostettiin silti jatkamaan edelleen matkaansa. Heidän turvallisuudestaan ei ollut vieläkään takeita. Perhe muutti Andalusiaan loka–marraskuussa 1947.

Tästä jännittävästä matkasta voitte lukea lisää osoitteesta https://yle.fi/uutiset/3-11090935